Blogi

Kuinka tekoälyä käytetään vakuutusalalla?

24.06.2025

Kuinka tekoäly näkyy vakuutusalalla vuonna 2025?

Tekoälyn käyttö eri aloilla on lisääntynyt huomattavasti tekoälyteknologian kehittyessä yhä pidemmälle. Myöskään vakuutusala ei ole tässä poikkeus, vaan tekoälyä hyödynnetään nykyään myös monissa vakuutusprosesseissa. Suomessa tekoäly toimii vielä laajasti ihmisten suorittaman työn rinnalla, mutta maailmalla tekoäly on käytössä laajemmin, korvaten ihmisen joissain prosesseissa käytännössä täysin.

Asiakaspalvelun osalta tekoälyä hyödynnetään muun muassa chatbottien muodossa. Chatbottien tarkoitus on automatisoida asiakaspalveluprosesseja, jotta asiakaspalvelu olisi saatavilla mahdollisimman kattavasti ympäri vuorokauden ja prosesseja tavallisesti hoitavat ammattilaiset vapautuisivat hoitamaan monimutkaisempia tehtäviä, joihin vakuutusyhtiöiden asiakaspalvelun tekoälykoneet eivät kykene.

Tietokantojen kasvaessa ja tekoälykoneiden kehittyessä tekoälyä on alettu käyttää hyödyksi myös korvaushakemusten analysoinnissa, hinnoittelussa, riskien arvioinnissa ja petosten tunnistamisessa.

Tekoälyn tavoite on tehdä kyseisistä prosesseista nopeampia ja sujuvampia. Tekoäly muun muassa tunnistaa, mikäli ilmoitetusta vahingosta tarvitaan lisää tietoa, tai mikäli ilmoitettu vahinko rajautuu selkeästi vakuutuksen ulkopuolelle. Näin korvauspäätökset pystytään tekemään aiempaa nopeammin, ja asiakkaat osataan ohjata tarvittaessa oikealle taholle saadakseen apua monimutkaisemman asiansa kanssa. Monimutkaiset prosessit myös vahinkojen osalta hoitaa edelleen oikea ihminen tekoälyn sijaan.

Arvioidessaan erilaisiariskejä ja hinnoittelumalleja tekoäly hyödyntää asiakkaasta saamaansa tietokantaa. Tietokannan perusteella tekoäly voi nopeasti muodostaa arvioita tapauskohtaisesti, noudattaen silti sille koulutettua kaavaa perustuen lainsäädäntöön ja vakuutusyhtiöiden käytäntöihin.

 

Riskit, mahdollisuudet ja eettisyys

Tekoäly jakaa toisinaan voimakkaasti ihmisten mielipiteitä. Toiset näkevät tekoälyn mahdollisuutena kehittyvässä maailmassa, mutta toiset ovat huolissaan tekoälyn tuomista erilaisista riskeistä. Paras tapa tutustua tekoälyyn onkin tutustua sekä sen riskeihin että mahdollisuuksiin, ja pohtia näitä seikkoja myös eettisyyden näkökulmasta.

Tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet vakuutusalalla:

  • Nopeus ja tehokkuus – Prosessien automatisointi palvelun nopeuttamiseksi ja ihmisten työkuorman vähentämiseksi.
  • Parempi riskienhallinta – Laajojen tietokantojen avulla tekoäly voi analysoida nopeasti suuren määrän tietoa, havaiten erilaiset riskit nopeammin ja tehokkaammin kuin ihminen siihen kykenee.
  • Yksilöllisemmät vakuutustuotteet – Tietokantansa perusteella tekoäly kykenee räätälöimään yksilöllisiä vakuutustuotteita kullekin asiakkaalleen.
  • Petosten torjunta – Epäilyttävätoiminta voidaan havaita nopeasti datan avulla.

Tekoälyn riskit vakuutusalalla:

  • Läpinäkyvyyden puute – Tekoälyn tehdessä erilaiset päätökset ja arviot omien prosessiensa avulla, voi toisinaan olla vaikeaa selittää, mihin tietoon nämä päätökset ja arviot tarkalleen pohjautuvat.
  • Syrjintä ja vinoumat – Tekoäly luottaa sokeasti dataansa, jolloin datassa esiintyvät vinoumat vaikuttavat automaattisesti tekoälyn päätöksiin. Tekoälyn on muun muassa todettu tekevän toisinaan syrjiviä ratkaisuja iän, sukupuolen ja etnisyyden perusteella, ottamatta huomioon seikkoja, jotka vaativat ihmisille ominaisempaa kriittistä ja moraalista arviointia.
  • Tietoturva – Tekoälyn toiminta perustuu niiden käytössä olevaan valtavaan tietokantaan, joka sisältää usein myös ihmisten henkilökohtaisia tietoja. Tästä syystä järjestelmä saattaa olla houkutteleva kohde kyberhyökkäyksille ja vaatii järeät turvatoimet tietojen suojelemiseksi.
  • Ihmisyhteyden katoaminen – Tekoäly vähentää luonnollisesti ihmisyhteyden määrää. Tämä saattaa tuntua monista epäinhimilliseltä ja luotaantyöntävältä seikalta. Moni on myös huolissaan, korvaako tekoäly tulevaisuudessa osan ihmisten työpaikoista kokonaan.

 

Brokerlink Oy tarjoaa vuorovaikutteista palvelua automatisoituvan vakuutusmaailman keskellä

Maailma kehittyy ja muuttuu, halusimme me sitä tai emme. Toisinaan muutos voi olla tervetullutta, mutta toisinaan se saattaa jopa pelottaa ja alamme kaivata kohti perinteisempää mallia, jossa tekoäly ei hallinnut lähes jokaista prosessia, vaan asiat hoidettiin kasvotusten toisen ihmisen kanssa.

Olit sitten maailman suunnasta innoissasi tai kauhuissasi, Brokerlink Oy auttaa sinua hallitsemaan vakuutuksiasi kaiken hälinän keskellä. Brokerlink Oy luottaa edelleen perinteiseen asiakaspalvelumalliin, jossa asiat hoidetaan aidossa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.

Vakuutusten hoitopalvelumme avulla ulkoistat kaikki yrityksesi vakuutusasiat meidän hoidettavaksemme:

  • Täytämme kanssasi vahinkoilmoituksesi – Varmistamme, että vahinkoasi kuvaillaan juuri niillä sanoilla, kuin vakuutusyhtiösi edellyttää vahingon korvaamiseksi.
  • Tarkastamme vakuutuslaskusi ja -asiakirjasi – Varmistamme, ettei vakuutusyhtiösi sinulle lähettämissä laskuissa tai asiakirjoissa ole virheitä. Virheen havaitessamme korjaamme asian puolestasi ennen kuin lähetämme laskun tai asiakirjan sinulle.
  • Asioimme puolestasi vakuutusyhtiösi kanssa – Ei enää jonottamista vakuutusyhtiön puhelinlinjalle tai kehää kiertävää keskustelua chatbotin kanssa. Me hoidamme jonottamisen ja asiasi hoitamisen puolestasi säästäen sinun aikaasi.
  • Hoidamme voimaan tarvitsemasi vakuutukset – Jos tarvitset uuden vakuutuksen, ilmoita siitä meille niin hoidamme asian puolestasi. Samaan tapaan voit pyytää meitä irtisanomaan tarpeettomia vakuutuksia.
  • Vuosittainen vakuutusturva-analyysi – Tarkistamme, että vakuutuksesi ovat ajan tasalla. Mikäli vakuutustarpeessasi on tapahtunut merkittäviä muutoksia, tarjoamme sinulle mahdollisuutta kilpailuttaa vakuutuksesi.

 

Haluatko sinäkin Brokerlink Oy:n vakuutusten hoitoasiakkaaksi?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja pyydä esittelyä palvelustamme! Löädät kaikki yhteystietomme klikkaamalla TÄSTÄ!

 

Aidossa vuorovaikutuksessa kanssasi

Brokerlink Oy

Blogikirjoituksen kuva

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Ota yhteyttä

Nummikatu 18,
90100, Oulu

+358 40 198 5841 harri.tirkkonen@brokerlink.fi